تولید بیوپلیمر کیتوزان از پوست میگو تولید بیوپلیمر کیتوزان از پوست میگو
تاریخ : یک شنبه 15 / 9 / 1392
نویسنده : پروانه رحمتی مقدم

گونه‌ای از كرم‌های‌ حلقوی كه در بدن مورچه‌هایی با نام علمی Cephalotes atratus  به صورت انگل زندگی می‌كند، انتهای پیازی شكل بدن مورچه‌ها را به صورت  میوه‌ی قرمز و آبداری در می‌آورد.
  به نظر پژوهشگران این انگل برای جلب پرندگان به خوردن این مورچه‌ها باعث این دگرگونی در ظاهر آن‌ها می‌شود.  پرندگانی كه این مورچه‌ها را می‌خورند، در واقع تخم‌های این انگل را وارد  بدن خود می‌كنند و از این راه به گسترش انگل كمك می‌كنند.
  پژوهشگران  گمان می‌كنند این انگل باعث نازك‌شدن پوشش بیرونی بخش پیازی شكل انتهای بدن مورچه می‌شود. در نتیجه، این پوشش كه در حالت عادی سیاه است، كهربایی به  نظر می‌رسد. تخم‌های انگل نیز زرد رنگ است. استیو یانویاك(Steve Yanoviak)، بوم‌شناس دانشگاه آركانزاس و كاشف این پدیده‌ی شگفت‌انگیز، در این باره  می‌گوید: " هنگامی كه این دو اثر در نور خورشید در هم می‌آمیزند، رنگ قرمز  درخشانی را در انتهای مورچه به نمایش می‌گذارند."
  این مورچه‌ها در  مناطق گرمسیری آمریكای مركزی و آمریكای لاتین زندگی می‌كنند و از مدفوع  پرندگان می‌خورند. آن‌ها از همین راه به انگل‌ها آلوده می‌شوند و پرندگان  دیگر از راه خوردن این مورچه‌ها به انگل دچار می‌شوند. به این ترتیب،  چرخه‌ی زندگی انگل ادامه می‌یابد.

  Parasite Transforms Ants Into ''Berries '', National Geographic News, January 16, 2008




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
با سلام خدمت دوستان عزیز به وبسایت انجمن زیست شناسی دانشگاه زابل خوش آمدید ازهمه دوستان تقاضاداریم با انتقادات وپیشنهادات سازنده مارا درهرچه بهترشدن وبسایت کمک کنند...